27. 1. 2021
Ačkoliv ceny nemovitostí neklesají, zažívá trh nemovitostí několik změn. Jednou z nich je pokles zájmu o pronájem nebytových prostor a zároveň pokles cen nájemného. Co můžeme čekat do budoucna?
Fixní platby rizikem
Pro řadu firem to byla právě výše nájemného, která je donutila v období pandemie pobočku uzavřít. Vládní pomoc se vyplácí se značným zpožděním a trh ovládá nejistota budoucího vývoje. Řada firem přistoupila k restrukturalizaci, zeštíhlení výroby i nejrůznějším inovacím.
Fixní platba nájemného se stala rizikem, které firmy nechtějí podstoupit. Přesouvají činnost do virtuálního prostředí a urychleně přistupují k novému způsobu práce.
Sdílená pracovní místa i práce z domu
Pandemie ukázala firmám, že není nutné mít pro každého zaměstnance vlastní kancelář. Argumenty, že zaměstnanec bude doma málo efektivní a firma nedostojí závazkům jsou zcela liché. Pro podniky to znamená, že dokáží fungovat zcela bez kanceláří nebo v mnohem menším prostoru. Jakmile skončí vládní dotace na nájemné, přistoupí firmy ke změnám a očekává se mnohem nižší poptávka po komerčních prostorách.
Zároveň je možné očekávat tlak ze strany nájemců na změnu ve smlouvách o pronájmu. Obezřetnost povede k zájmu uzavírat krátkodobé smlouvy, k dohodám o kratší výpovědní lhůtě, nižším kaucím nebo k doložkám upravujícím výši nájemného v mimořádných situacích.
Nižší nájemné, nižší ceny nemovitostí
Jakmile klesá nájemné, reagují ceny prodávaných nemovitostí. Řada nemovitostí je totiž prodávána jako investiční nemovitost. V případě, že budoucí (očekávané) nájemné bude o desítky procent nižší než dnes, kupující nebude ochoten za nemovitost zaplatit současnou cenu.
Nemovitosti jsou nadhodnocené
Dle vyjádření ČNB jsou nemovitosti v České republice v současné chvíli nadhodnocené a jejich ceny neodpovídají příjmové dostupnosti obyvatel. Česká národní banka odhaduje nadhodnocení okolo 17 %, ale uvádí, že ve velkých městech s vysokým podílem investičních bytů mohou být ceny nadhodnoceny až o 25 %.
Autor: Karel Hrubý
V realitách pracuji již více než dvě desetiletí. Vím, že se vždy u každého obchodního případu jedná o důležitý životní krok mého klienta a proto se snažím, aby byla moje práce vždy odvedena na té nejlepší špičkové úrovni.
S klienty vždy hovořím o jejich plánech a snech, snažím se pomoci najít to nejlepší řešení.
Každou svěřenou nemovitost připravuji na profesionální nafocení (tak zvaný Home Staging), v případě prodejů, nechávám vyrobit i 3D virtuální prohlídky.
Samozřejmostí mé práce je propagace nemovitosti na nejnavštěvovanějších inzertních serverech, sociálních sítích i oslovení velkého množství investorů, se kterými dlouhodobě spolupracuji.
Svým klientům zasílám pravidelný týdenní report, aby byli vždy informováni o množství zájemců, případně v jaké fázi se prodej jejich nemovitosti právě nachází.
Pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, neváhejte mě kontaktovat. Rád se s Vámi sejdu u šálku čaje či kávy.